Immigranten
Het gaat hier allemaal heel anders dan in mijn land van herkomst
Muhab, 57
11,3% van de Nederlandse bevolking heeft een eerste generatie migratie-achtergrond. Dat zijn 1,9 miljoen mensen. Hiervan heeft 1,1 miljoen een niet-westerse migratieachtergrond. In 2017 vroegen 31.327 vluchtelingen asiel aan in Nederland.
Bron: CBS Statline
Personen met een eerste generatie migratie-achtergrond zijn mensen die in het buitenland geboren zijn met minstens één in het buitenland geboren ouder. Dit kunnen mensen zijn die al lange tijd in Nederland wonen (bijvoorbeeld de voormalige ‘gastarbeiders’). Maar hieronder vallen ook de recente vluchtelingen, asielzoekers en statushouders.
Voor iedereen geldt dat ze zich de Nederlandse taal en cultuur eigen hebben moeten maken om volwaardig te kunnen participeren in de Nederlandse samenleving.
Vooral laagopgeleide personen binnen deze groep beheersen vaak de Nederlandse taal en andere basisvaardigheden (rekenen en digitale vaardigheden) onvoldoende om te kunnen functioneren in het dagelijks leven, op school of op de werkplek, en om hun eigen kennisopbouw en ontwikkeling te kunnen realiseren. In dat opzicht komen zij overeen met laaggeletterde autochtone Nederlanders.
Tips
Ontwerpen voor inclusie met (laagopgeleide) immigranten
Maken van notities
Omgaan met deelnemers
Evalueren met deelnemers en projectteam
Vaardigheden
Taalvaardigheid
- Structureer informatie in kleine brokken. Hoe meer gestructureerd een document is, hoe beter het is te begrijpen, voeg ook een visuele structuur toe aan het document.
- Gebruik eenvoudige taal.
- Gebruik iconen bij tekst, ze moeten concreet zijn en laten zien hoe je iets moet doen, gebruik bijvoorbeeld een animatie.
- De zoekfunctie moet een centrale plaats in het systeem hebben.
Aanraders
- Gebruik paragrafen om de structuur van de tekst duidelijk te maken.
- Gebruik kopjes die het onderwerp van de paragraaf weergeven.
- Tabellen kunnen helpen om tekst kort samen te vatten, wat beter te begrijpen kan zijn dan volledige paragrafen.
- Maak het heel duidelijk dat de gebruiker bepaalde functionaliteiten kan gebruiken en maak duidelijk wat ze betekenen.
- Wees consistent in het ontwerp en locatie op het scherm van informatie, instructies en knoppen.
- Maak het eenvoudiger voor gebruikers om content te zien en te horen, bijvoorbeeld door voorgrond en achtergrond goed van elkaar te onderscheiden.
- Orden resultaten zodanig dat de meest gewenste keuzes bovenaan staan.
- Hyperlinks moeten consistent worden gepresenteerd.
- Sla antwoorden van gebruikers op vragen op.
- Gebruik korte, maar volledige zinnen in gesproken berichten. Verwijs niet naar abstracte concepten.
- Als een gebruiker een gesproken tekst heeft gedicteerd, moet deze de mogelijkheid krijgen om fouten in de herkende tekst te herstellen, door woorden opnieuw te dicteren, een keuze te maken uit een lijst van mogelijke correcte woorden, of zijn eigen stem op te nemen.
- Bied de mogelijkheid aan om verschillende talen te kiezen, of de tekst te vertalen.
Afraders
- Vermijd de noodzaak om te scrollen.
- Vermijd lange opsommingen. Gebruik bullets, streepjes of nummers voor korte opsommingen.
- Hyperlinks middenin een tekst kunnen verwarrend zijn. Overweeg om ze als een lijstje aan het eind van de tekst op te nemen.
Auditief begrip
Hoe zorg je ervoor dat je boodschap gehoord en begrepen wordt?
Aanraders
- Bedenk dat het voor sommige gebruikers lastig is om de betekenis van geluidssignalen te onthouden, overweeg om korte gesproken boodschappen te gebruiken.
- Spraak is geschikt om persoonlijk contact met de gebruiker te krijgen. Als het mogelijk is, spreek de gebruiker dan direct aan (gebruik de naam van de gebruiker).
- Bied de mogelijkheid aan om met een menselijke helpdesk in contact te komen, bijvoorbeeld telefonisch.
- Gebruik korte, maar volledige zinnen in gesproken berichten. Verwijs niet naar abstracte concepten.
Afraders
- Beperk het aantal opties dat wordt voorgelezen in een spraakinterface. Geef de gebruiker de mogelijkheid om tussentijds al een keuze te maken of om opties als voorkeuren aan te merken.
Psychosociaal
- Het systeem moet vertrouwen wekken: bied hulp aan en zorg voor privacy.
- Help gebruikers om fouten te voorkomen en corrigeren.
- Zorg ervoor dat de inhoud relevant, begrijpelijk en vertrouwenwekkend is, en in een handige en aantrekkelijke vorm is gepresenteerd.
- Houd er rekening mee dat gebruikers zich gedwongen kunnen voelen om informatie te verstrekken, omdat ze anders niet de dienst kunnen verkrijgen die ze nodig hebben.
Aanraders
- Bied de mogelijkheid aan om met een menselijke helpdesk in contact te komen, bijvoorbeeld telefonisch.
- Geef de gebruiker voldoende tijd om tekst in te voeren en te corrigeren.
- Betrek eindgebruikers bij het samenstellen van de inhoud.
- Realiseer je dat gebruikers emotionele redenen kunnen hebben om een dienst te gebruiken.
- Verplaats je in het perspectief van de gebruiker, ga niet uit van interne organisatie- en procesfactoren.
Afraders
- Vermijd een indicatie van voortgang of een time-out; dit geeft te veel druk voor de gebruiker.
- Vermijd neerbuigende of kinderachtige taal.
- Vraag niet onnodig om persoonlijke informatie.
- Vermijd dat gebruikers zich onpersoonlijk behandeld voelen (als een nummer).
- Het systeem mag gebruikers niet stigmatiseren.
Externe links
-
Pharós: gezondheid en kwaliteit van zorg voor iedereen
Landelijk expertisecentrum dat bijdraagt aan het terugdringen van grote gezondheidsverschillen.
-
Oefenen.nl: We leren altijd
Verbeteren van basisvaardigheden. Oefenen met programma’s over lezen, schrijven, Nederlands, rekenen en internetten. Leren over gezondheid, geld, en opvoeding. (Stichting Expertisecentrum Oefenen.nl).
-
Steffie
Steffie legt moeilijke dingen op een makkelijke manier uit. Bijvoorbeeld daten, DigiD, de OV-chipkaart en een bezoek aan de huisarts (Leer Zelf Online).
-
Direct Duidelijk: heldere overheidscommunicatie
Helpt overheidsorganisaties op weg om rekening te houden met de lezer, een persoonlijke benadering te kiezen en ervoor te zorgen dat de taal begrijpelijk is, door onder andere schrijftips (Netwerk Begrijpelijke Overheid).