Cultural probes zijn bedoeld om inzicht te krijgen in het dagelijks leven van mensen. Deelnemers gaan hun eigen omgeving en activiteiten rondom een bepaald onderwerp vastleggen. Ze krijgen een ‘cultural probe kit’ met kleine opdrachten uitgereikt. De kit kan verschillende materialen bevatten, zoals een wegwerpcamera, een memorecorder of een dagboekje. Met deze materialen gaan ze bijvoorbeeld een week lang elke dag een opdracht uitvoeren.
Instructie
1. Bepaal het doel
- Beschrijf kort je product of dienst, je doelgroep, de projectfase en het onderzoeksdoel waarvoor je deze techniek inzet. Leg deze vast in de rapportage. Voorbeeld onderzoeksdoel: “Ik wil
inzicht verkrijgen in de dagelijkse activiteiten en de waarden en zorgen van [mijn doelgroep], met betrekking tot….”. - Beschrijf kort wat je al weet, wat je nog moet onderzoeken en wat je verwachtingen zijn van de uitkomst. Leg deze vast in de rapportage. Maak bijvoorbeeld een mindmap over het onderwerp van het onderzoek. Zo kun je snel zien wat je al weet en wat je nog wilt onderzoeken.
- Maak een planning voor het voorbereiden en uitvoeren van de activiteiten en het verwerken van de resultaten. Bepaal hoe je de cultural probe bij de deelnemers wilt uitreiken en innemen. Deelnemers zijn vaak meer gemotiveerd als je de probe persoonlijk uitdeelt en inneemt. Je kunt dan ook mondeling toelichting geven en vragen beantwoorden. Als deelnemers al in een ander
verband samenkomen kun je daar de probe uitreiken. Is dat niet haalbaar, verstuur dan de probe per post. Plan dan een moment in om telefonisch toelichting te geven.
2. Nodig deelnemers uit
- Regel de deelnemers van de doelgroep en eventuele andere betrokkenen. Bedenk of je binnen de doelgroep vergelijkbare mensen wilt werven of juist een grote diversiteit. Stuur een bevestiging en,indien gewenst, een herinnering. Gebruik hiervoor de wervingsbrieven. Werf 5-8 deelnemers.
- Verzamel alle contactgegevens van de deelnemers (naam, adres, e-mail, telefoonnummer, geslacht, leeftijd, andere relevante kenmerken).
- Maak een toestemmingsformulier voor de deelnemers.
- Bedenk of deelnemers een beloning of vergoeding krijgen voor deelname en bepaal de hoogte van de vergoeding. Leg dit vast in een vergoedingsformulier .
- Bekijk eventueel de tips over omgaan met deelnemers .
3. Bereid de materialen voor
- Verzamel of maak de benodigde materialen. Gebruik hiervoor het template Materialen Cultural probes .
- Bedenk de opdrachten voor de probe en de vorm waarin de deelnemers de opdrachten moeten uitvoeren. Bijvoorbeeld een dagboek, brieven of kaarten, plattegrond, tekeningen, foto’s, geluidsopname etc.
- Verzamel de benodigde middelen voor het uitvoeren van de cultural probe die je verstrekt of uitleent aan de deelnemers. Bijvoorbeeld: schrijfmateriaal, (wegwerp)camera, voicerecorder, stickervellen etc.
- Geef aan welke eigen middelen de deelnemers nodig hebben. Bijvoorbeeld e-mail, smartphone, camera, transportmiddelen etc.
- Maak een draaiboek en presentatie met instructies voor de deelnemers.
- Toets de materialen en instructies met een vertegenwoordiger van de doelgroep of een andere deskundige. Pas de materialen en instructies eventueel aan. Leg de materialen en instructies
vast in de rapportage . - Stel voor elke deelnemer een cultural probe kit samen. Voeg hierbij ook de instructies toe zodat de deelnemers deze altijd na kunnen lezen.
- Als je kiest voor uitreiking per post: Regel verzendmateriaal. Zorg ook voor retourenveloppen voor de deelnemers zodat zij het pakket kosteloos en gemakkelijk terug kunnen zenden. Voeg ook een vergoedingsformulier en toestemmingsformulier toe.
- Als je kiest voor uitreiking tijdens een groepsbijeenkomst: Maak een draaiboek en presentatie met instructies.Maak één probe extra om te kunnen demonstreren.
- Bedenk welke informatie je wilt vastleggen en hoe, bijvoorbeeld informatie over de deelnemers, geluids-/ beeldopnamen en notities. Bekijk eventueel de aanwijzingen voor het maken van
notities.
4. Regel benodigde faciliteiten
Regel, indien van toepassing, de benodigde faciliteiten. Denk hierbij aan ruimte, apparatuur, schrijfmateriaal en catering.
5. Introduceer de activiteit
- Zorg dat de deelnemers de instructies en materialen beschikbaar hebben.
- Gebruik hiervoor de presentatie, of verstuur het materiaal met instructiebrief per post.
- Zorg dat de deelnemers beschikken over je contactinformatie.
- Maak een afspraak om de cultural probes weer in te nemen (per post / ophalen)
- Laat de deelnemers het toestemmingsformulier invullen.
6. Voer de activiteit uit
De deelnemers gaan zelfstandig aan de slag met hun probe. Zorg ervoor beschikbaar te zijn om (telefonisch) ondersteuning te bieden.
7. Afronden
- Rond de activiteit af. Bedank de deelnemers. Maak duidelijk in hoeverre aan het doel is bijgedragen. Neem de cultural probes in.
- Als je kiest voor inname per post: Laat de deelnemers weten dat je het materiaal ontvangen hebt. Behandel de onderwerpen uit de afronding per telefoon, e-mail, of ansichtkaart.
- Als je kiest voor persoonlijk ophalen: Je kunt de cultural probe eventueel direct met de deelnemer doorspreken in de vorm van een interview.
- Vraag deelnemers hoe ze de activiteiten hebben ervaren. Gebruik hiervoor eventueel de evaluatievragen voor deelnemers .
- Maak duidelijk wat er met de resultaten gebeurt en of de resultaten gedeeld worden met de deelnemers. Maak duidelijk wat de vervolgactiviteiten zijn en de eventuele rol van de deelnemers hierin.
- Vraag of deelnemers in eventuele vervolgactiviteiten betrokken willen worden.
- Beloon deelnemers voor hun medewerking. Gebruik eventueel het vergoedingsformulier.
8. Borg en analyseer de resultaten
- Sla de deelnemersgegevens en resultaten zorgvuldig op. Bescherm privacygevoelige data. Beschrijf kort de aantallen en kenmerken van de deelnemers. Leg deze vast in de rapportage
- Bestudeer en beschrijf de resultaten in het licht van je onderzoeksdoel en verwachtingen. Leg hierbij de nadruk op nieuwe inzichten. Leg vast in de rapportage .
-
- Selecteer opvallende of verrassende bevindingen.
- Illustreer de bevindingen met materiaal uit de probes zoals foto’s, tekeningen, quotes etc.
- Vertaal de resultaten naar gevolgen voor het ontwerp. Leg deze vast in de rapportage, bijvoorbeeld in de vorm van gebruikerswensen, -behoeften, of persona’s.
9. Vervolgstappen benoemen
- Evalueer het verloop van het onderzoek met de betrokken onderzoekers. Gebruik hiervoor eventueel de evaluatievragen projectteam. Leg dit vast in de rapportage.
- Deel de resultaten met je volledige projectteam. Bepaal samen welke vervolgstappen nodig zijn.
- Deel de resultaten en eventuele vervolgstappen met je klant, je deelnemers en andere belanghebbenden.
- Upload eventueel je rapportage als best practice op de blog van Gebruiker Centraal.
Wat levert het op?
- Informatie over de dagelijkse omgeving en activiteiten, en daaraan gekoppelde waarden en behoeften van deelnemers.
- De rijke data, zoals foto’s, verhalen en tekeningen, leiden tot veel inspiratie voor het ontwerpproces.
- De deelnemers worden zich meer bewust van hun eigen, voor hen vaak vanzelfsprekende, activiteiten. Hierdoor kunnen zij een actievere rol spelen in het ontwerpproces.
Tips voor het toepassen van deze techniek
Algemeen
- Bekijk de procestips voor het betrekken van gebruikers.
Techniek specifiek
- Laat je bij het bedenken van de opdrachten inspireren door de mindmap over het onderwerp van je onderzoek en praktijkvoorbeelden.
- Maak de probe eenvoudig en leuk om te gebruiken.
- Beperk de duur en hoeveelheid van de opdrachten.
- Zorg ervoor dat de probe zowel cognitief als affectief aansluit bij de doelgroep, zoals taalgebruik, type opdracht en de ‘look & feel’.
- Neem de instructies en het materiaal van de cultural probe samen met de deelnemers door.
- Overweeg om de cultural probes na afloop aan de deelnemers terug te geven, ze bevatten vaak veel
Persoonlijke informatie
Ouderen
- Houd bij het maken van de cultural probe rekening met mogelijke fysieke beperkingen bij de doelgroep.
- Zorg ervoor dat de cultural probe niet kinderachtig overkomt.
- Houd er rekening mee dat ouderen het soms moeilijk vinden om persoonlijke zaken te delen.
- Houd bij het bepalen van de locatie van het onderzoek rekening met transportvoorzieningen en mobiliteit van ouderen.
- Kijk verder dan het (feitelijke) verhaal aan de oppervlakte om te zien wat het achterliggende doel, of de behoefte van de deelnemer in een bepaalde situatie is.
Immigranten
- Houd er rekening mee dat het geslacht, de leeftijd en achtergrond van de facilitator invloed kan hebben op de openheid en inbreng van deelnemers.
- Neem ruim de tijd om de instructies en het materiaal van de cultural probe mondeling door te lopen en gezamenlijk te oefenen, zodat deelnemers begrijpen wat de bedoeling is.
- Wees je bewust van culturele verschillen bij het interpreteren van de resultaten.
Laaggeletterden
- Bied alternatieve vormen aan (naast of in plaats van schriftelijk) om ervaringen en verhalen te documenteren, bijvoorbeeld middels beeld en geluid.
- Pas op met het gebruik van digitale middelen bij het toepassen van deze techniek.
- Neem ruim de tijd om de instructies en het materiaal van de cultural probe mondeling door te lopen en gezamenlijk te oefenen zodat deelnemers begrijpen wat de bedoeling is.
- Stel je als onderzoeker zodanig op dat deelnemers niet het gevoel krijgen anders te zijn. Benadruk dat zij expert zijn op het gebied van hun eigen ervaringen en dat dit zeer waardevol is.
- Let op onderwerpen die zijdelings of achteraf ingebracht worden, of waar bewust niet over gesproken wordt.
Kijk voor een uitgebreide beschrijving en achtergrondinformatie in de UCD toolkit: http://ucdtoolbox.com/methods/cultural-probes/
Classificering
- Tijd
- Veel
- Personeel
- Weinig
- Kosten
- Veel
- Expertise
- Gemiddeld
- Deelnemers
- Gemiddeld