Business Origami is een participatieve techniek waarin deelnemers op een visuele manier de omgeving, mensen en interacties rondom een toepassing of dienst in kaart brengen.
De deelnemers gebruiken papieren kaartjes en plaatsen deze op een groot vel om zo mensen, locaties, objecten, activiteiten en de interacties hiertussen weer te geven. Door deze interacties visueel in kaart te brengen krijgt het team inzicht in welke interacties verbeterd of veranderd kunnen worden. Daarnaast bouwen deelnemers empathie op voor de doelgroep door inzicht in de omgeving en aspecten van het leven van de doelgroep.
Instructie
1. Bepaal het doel
a. Beschrijf kort je product of dienst, je doelgroep, de projectfase en het onderzoeksdoel waarvoor je deze techniek inzet. Leg deze vast in de rapportage . Voorbeeld onderzoeksdoel:
- Ik wil inzicht verkrijgen in het huidige gedrag van [mijn doelgroep] tijdens hun dagelijkse activiteiten, met betrekking tot …
- Ik wil inzicht verkrijgen in het toekomstige gedrag van [mijn doelgroep] tijdens hun toekomstige activiteiten, waarbij ze [mijn product of dienst] gebruiken.
b. Beschrijf kort wat je al weet, wat je nog moet onderzoeken en wat je verwachtingen zijn van de uitkomst. Leg deze vast in de rapportage. Maak bijvoorbeeld een mindmap over het onderwerp van het onderzoek. Zo kun je snel zien wat je al weet en wat je nog wilt onderzoeken.
c. Maak een planning voor het voorbereiden en uitvoeren van de activiteiten en het verwerken van de resultaten.
2. Nodig deelnemers uit
a. Regel de deelnemers van de doelgroep en eventuele andere betrokkenen. Bedenk of je binnen de doelgroep vergelijkbare mensen wilt werven of juist een grote diversiteit. Stuur een bevestiging en, indien gewenst, een herinnering. Gebruik hiervoor de wervingsbrieven. Werf 4-6 deelnemers.
b. Verzamel alle contactgegevens van de deelnemers (naam, adres, e-mail, telefoonnummer, geslacht, leeftijd, andere relevante kenmerken).
c. Maak een toestemmingsformulier voor de deelnemers.
d. Bedenk of deelnemers een beloning of vergoeding krijgen voor deelname en bepaal de hoogte van de vergoeding. Leg dit vast in een vergoedingsformulier .
e. Bekijk eventueel de tips over omgaan met deelnemers.
3. Bereid de materialen voor
a. Verzamel of maak de benodigde materialen. Gebruik hiervoor het template Materialen Business Origami .
- Bereid twee open vragen voor. Bijvoorbeeld één die gaat over het heden en één die gaat over de toekomst. Of één generieke vraag en één verdiepende vraag.
- Maak kaartjes. Print ze op stevig papier, snij ze uit en vouw ze op de vouwlijn om.
- Maak een draaiboek en presentatie met instructies voor de deelnemers.
- Toets de materialen en instructies met een vertegenwoordiger van de doelgroep of een andere deskundige. Pas de materialen en instructies eventueel aan. Leg de materialen en instructies vast in de rapportage .
- Bedenk welke informatie je wilt vastleggen en hoe. Bijvoorbeeld informatie over de deelnemers, geluids-/ beeldopnamen en notities. Bekijk eventueel de aanwijzingen voor het maken van notities.
4. Regel benodigde faciliteiten
a. Regel, indien van toepassing, de benodigde faciliteiten. Denk hierbij aan ruimte, apparatuur, schrijfmateriaal en catering. Denk aan:
- 2 grote vellen papier.
- Post-its.
- Pennen en stiften.
- Foto/videocamera/audiorecorder.
5. Introduceer de activiteit
a. Zorg dat de deelnemers de instructies en materialen beschikbaar hebben. Gebruik hiervoor de presentatie die je in de voorbereiding hebt gemaakt.
b. Laat de deelnemers het toestemmingsformulier invullen.
6. Voer de activiteit uit
a. Voer de 2 opdrachten die je voorbereid hebt na elkaar uit. Bijvoorbeeld opdracht 1: huidige situatie
- Stel vraag 1 aan de groep
- Pak een kaartje met een persoon erop en plaats deze in het midden van het papier. Dit is de centrale persoon in het verhaal, die de doelgroep vertegenwoordigt.
- Vraag één deelnemer om te beginnen met vertellen. Laat de deelnemer de kaartjes gebruiken, lijnen en teksten toevoegen om een zo gedetailleerd mogelijk verhaal vast te leggen.
- Vraag aan de andere deelnemers of zij zich herkennen in het verhaal. Geef iedereen die aanvullingen of andere verhalen heeft de gelegenheid deze aan te vullen op het papier. Werk dus ook alternatieven uit.
- Maak een foto van het eindresultaat.
b. Opdracht 2: toekomstige situatie, of verdiepende vraag
- Stel vraag 2 aan de groep en volg dezelfde stappen.
7. Afronden
a. Rond de activiteit af. Bedank de deelnemers. Maak duidelijk in hoeverre aan het doel is bijgedragen.
b. Vraag deelnemers hoe ze de activiteiten hebben ervaren. Gebruik hiervoor eventueel de evaluatievragen voor deelnemers .
c. Maak duidelijk wat er met de resultaten gebeurt en of de resultaten gedeeld worden met de deelnemers. Maak duidelijk wat de vervolgactiviteiten zijn en de eventuele rol van de deelnemers hierin. Vraag of deelnemers in eventuele vervolgactiviteiten betrokken willen worden.
d. Beloon deelnemers voor hun medewerking. Gebruik eventueel het vergoedingsformulier .
8. Borg en analyseer de resultaten
a. Sla de deelnemersgegevens en resultaten zorgvuldig op. Bescherm privacygevoelige data. Beschrijf kort de aantallen en kenmerken van de deelnemers. Leg vast in de rapportage
b. Bestudeer en beschrijf de resultaten in het licht van je onderzoeksdoel en verwachtingen. Leg hierbij de nadruk op nieuwe inzichten. Leg vast in de rapportage . Bekijk de resultaten van Opdracht 1 (de huidige situatie) en Opdracht 2 (toekomstige situatie) apart. Selecteer van beide situaties opvallende of verrassende bevindingen.
c. Vertaal de resultaten naar gevolgen voor het ontwerp. Leg deze vast in de rapportage, bijvoorbeeld in de vorm van een scenario.
9. Vervolgstappen benoemen
a. Evalueer het verloop van het onderzoek met de betrokken onderzoekers. Gebruik hiervoor eventueel de evaluatievragen projectteam. Leg dit vast in de rapportage .
b. Deel de resultaten met je volledige projectteam. Bepaal samen welke vervolgstappen nodig zijn.
c. Deel de resultaten en eventuele vervolgstappen met je klant, je deelnemers en andere belanghebbenden.
d. Upload eventueel je rapportage als best practice op de blog van Gebruiker Centraal.
Wat Levert het op:
- Informatie over de dagelijkse omgeving en activiteiten, en daaraan gekoppelde waarden en behoeften van deelnemers.
- Informatie over het huidige en het toekomstige gedrag van de deelnemers.
- De visuele verhalen kunnen leiden tot veel ideeën voor nieuwe functionaliteiten en gebruikersscenario’s.
- De deelnemers worden zich meer bewust van hun eigen activiteiten ten opzichte van die van anderen. Hierdoor kunnen zij een actievere rol spelen in het ontwerpproces
Tips bij het toepassen van deze techniek:
Algemeen
● Bekijk de procestips voor het betrekken van gebruikers.
Techniek
- Je kunt in plaats van kaartjes van personen ook gebruik maken van speelgoedpoppetjes.
- Zorg ervoor dat je een grote tafel tot je beschikking hebt, waar je met de groep omheen kunt zitten en iedereen zicht heeft op het grote vel papier.
- Het is wenselijk om met twee facilitatoren te werken, de een begeleidt het proces, de ander observeert en maakt aantekeningen tijdens de sessie.
- Houd de sessie kort en informeel en stimuleer de deelnemers om hun eigen verhaal te vertellen.
- Maak tijdens het uitvoeren van de opdrachten notities van wat de deelnemers zeggen en vooral waarom zij bepaalde dingen doen.
- Kijk naar het waarom achter het verhaal van de deelnemers.
- Probeer bij het vastleggen van de resultaten een zo rijk mogelijk beeld te schetsen.
Ouderen
- Houd gesprekken bij het onderwerp en moedig alle deelnemers aan hun inbreng te geven.
- Kijk verder dan het (feitelijke) verhaal aan de oppervlakte om te zien wat het achterliggende doel of de behoefte van de deelnemer in een bepaalde situatie is.
Immigranten
- Wees je bewust van culturele verschillen bij het interpreteren van de resultaten.
- Houd er rekening mee dat het geslacht, de leeftijd en achtergrond van de facilitator invloed kan hebben op de openheid en inbreng van deelnemers.
Laaggeletterden
- Stel je als onderzoeker zodanig op dat deelnemers niet het gevoel krijgen anders te zijn. Benadruk dat zij expert zijn op het gebied van hun eigen ervaringen en dat dit zeer waardevol is.
- Let op onderwerpen die zijdelings of achteraf ingebracht worden, of waar bewust niet over gesproken wordt.
Meer achtergrondinformatie over Business Origami: http://uxpamagazine.org/business-origami/
Classificering
- Tijd
- Gemiddeld
- Personeel
- Weinig
- Kosten
- Gemiddeld
- Expertise
- Gemiddeld
- Deelnemers
- Gemiddeld