Overzicht van vaardigheden
Aandacht en focus - aandacht
Zorg ervoor dat het scherm een rustige uitstraling heeft. Toon niet te veel informatie tegelijkertijd, bied het alleen aan op het moment dat het relevant is. Kies een titel (en eventueel een subtitel) die het onderwerp van de tekst weergeeft. Gebruik kopjes om de aandacht te vestigen op belangrijke punten en om de inhoud samen […]
Angst voor technologie - angst-voor-technologie
Spraak is geschikt om persoonlijk contact met de gebruiker te krijgen. Als het mogelijk is, spreek de gebruiker dan direct aan (gebruik de naam van de gebruiker). Bied hulp aan op alle schermen. Overweeg om een virtueel karakter dat gesproken uitleg kan geven op elk scherm te plaatsen. Zorg ervoor dat de inhoud relevant, begrijpelijk […]
Begrijpen en uiten van non-verbale boodschappen - non-verbale-boodschappen
Gebruik ook andere visuele media (iconen, afbeeldingen, video) dan tekst. Plaats afbeeldingen in een natuurlijke, logische volgorde. Gebruik gekleurde, realistische, concrete en ondubbelzinnige iconen en afbeeldingen. Het niveau van complexiteit en detail van een icoon of afbeelding hangt af van het gebruik. Begin met een basisvorm en voeg vervolgens één voor één details toe, totdat […]
Categoriseren - leren
Categoriseer elementen op basis van een uniek kenmerk (waar wordt het voor gebruikt) of een situationeel kenmerk (waar wordt het gebruikt), wat betekenis heeft voor de gebruiker. Menu-opties moeten tot dezelfde klasse behoren. Gevolgen van keuzes moet duidelijk gemaakt worden. Keuzemenu’s moeten een consistent formaat hebben. Bied bijvoorbeeld knoppen aan met plaatjes en korte teksten […]
Cognitieve snelheid - snelheid
De gebruiker moet zelf de snelheid van de interactie kunnen bepalen, pauze kunnen nemen en stoppen.
Creativiteit (ideevorming) - creativiteit
Het systeem moet de gebruiker stimuleren om de interface te exploreren en vertrouwd te raken met de mogelijkheden. Geef notificaties aan gebruikers over binnenkomende boodschappen, aankondigingen, alarmen, feedback over gebruikersacties, status van een proces en foutmeldingen. Deze moeten op natuurlijke wijze de aandacht trekken, zonder dat de gebruiker dit heeft hoeven aanleren. Maak duidelijk welke […]
Denken (redeneren) - denken
Categoriseer elementen op basis van een uniek kenmerk (waar wordt het voor gebruikt) of een situationeel kenmerk (waar wordt het gebruikt), wat betekenis heeft voor de gebruiker. Menu-opties moeten tot dezelfde klasse behoren. Gevolgen van keuzes moet duidelijk gemaakt worden. Keuzemenu’s moeten een consistent formaat hebben. Bied bijvoorbeeld knoppen aan met plaatjes en korte teksten […]
Geheugen - geheugen
Zorg ervoor dat gebruikers geen informatie (termen of getallen) hoeven te onthouden. Gebruik visuele middelen, zoals iconen en kleuren, als een geheugensteuntje (bijvoorbeeld voor relaties tussen categorieën, of om stappen in een proces aan te duiden, bijvoorbeeld bij instructies). Sta toe dat gebruikers terug kunnen gaan naar een vorig scherm (vermijd echter de mogelijkheid om […]
Leren - leren
Bied ondersteuning aan in de vorm van hulppagina’s, tool tips en tutorials. Bied animaties en tips aan om onervaren gebruikers uit te leggen hoe de applicatie te gebruiken. Een hulpfunctie helpt om de taak sneller uit te voeren. Daarnaast is het een bron van geruststelling, en vermindert het onzekerheid en verwarring bij de gebruiker. Bied […]
Motivatie - motivatie
Het systeem moet de gebruiker stimuleren om de interface te exploreren en vertrouwd te raken met de mogelijkheden. Het systeem moet vertrouwen wekken: bied hulp aan en zorg voor privacy. Het systeem moet altijd geruststellende en bemoedigende feedback geven. Zorg ervoor dat de inhoud relevant, begrijpelijk en vertrouwenwekkend is, en in een handige en aantrekkelijke […]
Privacy - privacy
Als gebruikers ergens toestemming voor moeten geven, leg dan duidelijk uit wat de opties zijn. Zorg ervoor dat elke privacy-stelling op zichzelf te lezen en begrijpen is (geen verwijzing naar andere stellingen). Als spraak wordt gebruikt voor invoer of uitvoer mag het niet mogelijk zijn dat andere personen kunnen meeluisteren (gebruik koptelefoon). Het systeem moet […]
Problemen oplossen - problemen-oplossen
Probeer om fouten te vermijden. Zorg ervoor dat incorrecte invoer onmogelijk wordt gemaakt. Als fouten toch voorkomen moet het systeem begeleiding en hulp geven. Leg de fout duidelijk uit en begeleid de gebruiker bij wat vervolgens te doen. Als een fout niet hersteld kan worden, laat dan zien wat de consequentie is.
Psychosociaal - psychosociaal
Het systeem moet vertrouwen wekken: bied hulp aan en zorg voor privacy. Help gebruikers om fouten te voorkomen en corrigeren. Zorg ervoor dat de inhoud relevant, begrijpelijk en vertrouwenwekkend is, en in een handige en aantrekkelijke vorm is gepresenteerd. Houd er rekening mee dat gebruikers zich gedwongen kunnen voelen om informatie te verstrekken, omdat ze […]
Rekenen - rekenen
Vermijd dat de gebruiker zelf moet rekenen of berekeningen moet interpreteren Geef hoeveelheden weer door middel van grafische elementen.
Ruimtelijke oriëntatie - ruimtelijke-orientatie
Het openingsscherm moet een startpagina of portaal zijn naar de aangeboden diensten. Het scherm moet veel gebruikte taken en vragen van gebruikers aanbieden. Gebruik zo veel mogelijk lineaire informatiepaden (zo min mogelijk hiërarchische). Beperk het aantal schermen en stappen die nodig zijn om een taak uit te voeren. Het moet altijd duidelijk zijn wat er […]
Self-efficacy - self-efficacy
Het systeem moet altijd geruststellende en bemoedigende feedback geven. Geef notificaties aan gebruikers over binnenkomende boodschappen, aankondigingen, alarmen, feedback over gebruikersacties, status van een proces en foutmeldingen. Deze moeten op natuurlijke wijze de aandacht trekken, zonder dat de gebruiker dit heeft hoeven aanleren. Bied hulp en documentatie aan, die kort is, makkelijk doorzoekbaar, en in […]
Taalvaardigheid - taal
Structureer informatie in kleine brokken. Hoe meer gestructureerd een document is, hoe beter het is te begrijpen, voeg ook een visuele structuur toe aan het document. Gebruik eenvoudige taal. Gebruik iconen bij tekst, ze moeten concreet zijn en laten zien hoe je iets moet doen, gebruik bijvoorbeeld een animatie. De zoekfunctie moet een centrale plaats […]
Visuele perceptie - perceptuele-snelheid
Zorg ervoor dat het scherm een rustige uitstraling heeft. Gebruik een groot contrast tussen voorgrond en achtergrond, om het gemakkelijker te maken elementen te onderscheiden. Gebruik visuele middelen om belangrijke elementen te benadrukken. Plaats elementen die bij elkaar horen dicht bij elkaar.