Overzicht van alle tips
Evalueren met deelnemers en projectteam
Het is belangrijk om deelnemers de mogelijkheid te geven hun ervaringen over deelname te delen. Dit geeft inzicht in wat goed ging en als prettig werd ervaren door de deelnemers bij het uitvoeren van de methode of wat de volgende keer anders of beter zou kunnen.
Maken van notities
Notities zijn vaak een aanvulling op andere vormen van vastleggen van informatie. Bedenk vooraf welke informatie je op welke manier wilt vastleggen. Bedenk of je een notitiestructuur wilt hanteren of dat je dit open wil laten. Het is vaak handig om iemand specifiek de rol van notulist te geven, zeker als er meerdere deelnemers zijn.
Omgaan met deelnemers
Bij inclusive design worden vertegenwoordigers van de doelgroep, samen met andere stakeholders, betrokken in het ontwerpproces, zowel bij het ontwerpen als bij het (tussentijds) evalueren. De omgang met deelnemers is daarbij van groot belang, en uit zich in het proces en de setting, je houding en gedrag en de gebruikte gesprekstechnieken.
Ontwerpen voor inclusie met (laagopgeleide) immigranten
Werving van immigranten: Wees je bewust van de grote diversiteit binnen de doelgroep en de invloed die dit kan hebben op je resultaten en de openheid van deelnemers. Denk bijvoorbeeld aan verschil van geslacht, leeftijd, cultuur, opleidingsniveau, taal, achtergrond etc. Baken de doelgroep afhankelijk van je onderzoeksdoel af. Overweeg eventueel om voor meerdere parallelsessies te gaan. Een ingang om contact te leggen met immigranten zijn (lokale) belangenorganisaties, of scholen die inburgeringscursussen of taalles voor volwassenen aanbieden. Via-via werven kan ook goed werken: vraag mensen, of al aangemelde deelnemers of ze nog anderen kennen die ook aan de criteria voldoen.
Ontwerpen voor inclusie met laaggeletterden
Tips voor inclusive design met laaggeletterden, over: gebruik van digitale middelen, communicatie, werven, uitvoeren methode, belonen voor deelname en tenslotte: analyse.
Ontwerpen voor inclusie met ouderen
Werven: Buurthuizen, verzorgingshuizen, sportverenigingen en andere hobby georiënteerde verenigingen zijn goede plekken om deelnemers te vinden. Houd rekening met het feit dat de plek waar je je deelnemers werft van invloed kan zijn op de kennis, ervaring en problematiek van je deelnemers. Zo kunnen ouderen die deelnemen aan een computerles een grotere interesse en ervaring hebben met computers ten opzichte van andere ouderen.
Ontwerpen voor inclusie met personen met een licht verstandelijke beperking (LVB)
Realistische omstandigheden: Zorg dat activiteiten plaatsvinden onder omstandigheden die bekend zijn voor de deelnemers. Is computergebruik bijvoorbeeld normaliter een groepsactiviteit? Diversiteit: Zorg voor een diverse groep deelnemers.
Tips bij stap 1 identificeer
Bepaal succescriteria voor inclusie op procesaanpak en inspanning. Elk project heeft een bepaalde scope qua context, inhoud en toe te wijzen resources.
Tips bij stap 2 verdiep
Definieer de toegevoegde waarde van digitaal. De waarde van digitaal en zeker inclusief digitaal is niet altijd economisch van aard (bvb. kostenreductie), maar wel maatschappelijk van aard (bvb. hogere burgertevredenheid, snellere dienstverlening), en persoonlijk (bvb. zelfredzaamheid en zelfvertrouwen verhogen).
Tips bij stap 3 ontwerp
Integreer feedback en itereer: Zorg ervoor dat je tijdens het ontwerpen alle opgedane inzichten uit je inspiratie-, verdiepings- en evaluatiefase meeneemt.
Tips bij stap 4 evalueer
Haal feedback op bij echte gebruikers en blijf dit doen: Evalueer je ideeën, ontwerpen en prototypes met de gebruikers waar je voor ontwikkelt. Het ophalen van feedback bij de gebruikers vormt een integraal onderdeel van het iteratieve ontwerp- en ontwikkelproces.
Tips bij stap 5 deel
Zoek actief naar inspiratie en mogelijke samenwerkingen. Het helpt om niet opnieuw het wiel uit te vinden, creatieve ideeën op te doen en kostenefficiënter te werken.