Heatmaps zijn een duidelijke manier om gedrag van de gebruiker te visualiseren zoals de meest en minst populaire elementen op een website. Ze visualiseren complexe data op een zodanig makkelijke manier dat deze in een oogopslag te begrijpen valt: waar gebruikers van je pagina op klikken, waar zij met de muis bewegen en hoe ver zijn op je pagina scrollen.
Top Five is een eenvoudige synthesetool om prioriteiten te stellen, te communiceren en strategieën te bedenken met het team of de gebruiker. Top Five geeft je een pauze van het diepe denken en waarbij je jezelf of de gebruiker de vraag stelt: “wat zijn de top vijf ideeën of thema’s die je nu opvallen?“.
De Systems Usability Scale (SUS) is een evaluatiemethode die een globaal beeld geeft van de bruikbaarheid van een systeem. Hiervoor worden tien items op basis van een Likert-schaal ingevuld. Deze methode is bruikbaar voor de evaluatie van zowel software, hardware, producten en diensten, websites, applicaties en mobiele apparaten.
De SEE-IT tool wordt ingezet om de visuele helderheid van tekst of afbeeldingen te beoordelen. Het schat het aantal mensen dat dergelijke ontwerpen niet snel en gemakkelijk zou kunnen waarnemen. Het kan helpen bij het identificeren van verbeteringen voor visuele ontwerpen en kan inschatten hoeveel klanten baat zouden hebben bij de veranderingen.
Clari-Fi helpt bij het evalueren van de visuele helderheid (d.w.z. waarneembaarheid) van pictogrammen, afbeeldingen en tekst die bedoeld zijn om op een mobiel apparaat te worden bekeken.
Deel je eigen kennis en ervaring met inclusie op basis van een praktijkvoorbeeld op de blog van Gebruiker Centraal. Vertel bijvoorbeeld over het toepassen van een techniek, ontwerpen met oog voor inclusie, de barrières waar je tegenop gelopen bent, hoe je deze overwonnen hebt en wat het opgeleverd heeft.
Je hebt allerlei inzichten opgedaan, verhalen en ervaringen gedeeld en onderzoeksinzichten vastgelegd. Maak uit al deze opgedane kennis een beknopte lijst van inzichten. De inzichten geven richting aan de rest van het ontwikkeltraject.
Leg de belangrijkste inzichten met betrekking tot inclusie uit je verdiepingsfase vast en haal hier belangrijke thema’s uit. Deze inzichten helpen bij het vaststellen van de ontwerpuitdagingen. Denk naast fysieke ook aan cognitieve en psychosociale beperkingen, en beperkingen voortkomend uit omstandigheden en gebruikssituaties.
In de loop van het project heb je vele verhalen en ervaringen van gebruikers gehoord. Onder deze verhalen en ervaringen is er altijd een aantal dat je het meest bijblijft. Deel deze inspirerende verhalen met je team en de community.
Personas kunnen als hulpmiddel ingezet worden om je bij een Cognitive Walkthrough in te leven in de doelgroep. Nog een stap verder gaat ‘Persona Testing’, een techniek om middels simulatie het ontwerp te ervaren vanuit het perspectief van specifieke persona-profielen. Middels de profielen worden condities en hulpmiddelen van bepaalde kwetsbare gebruikers gesimuleerd.