- Bied ondersteuning aan in de vorm van hulppagina’s, tool tips en tutorials.
- Bied animaties en tips aan om onervaren gebruikers uit te leggen hoe de applicatie te gebruiken. Een hulpfunctie helpt om de taak sneller uit te voeren. Daarnaast is het een bron van geruststelling, en vermindert het onzekerheid en verwarring bij de gebruiker.
- Bied een beknopte tutorial aan, om uit te leggen wat het systeem kan en hoe de interface te bedienen. Deze moet ook uitleg geven over gebruikte bedieningselementen en terminologie.
- Een virtueel karakter (avatar) die instructies geeft over hoe het systeem te bedienen geeft een persoonlijkheid aan het systeem.
- Hulp moet geïntegreerd zijn in de gebruikersinterface, bijvoorbeeld door middel van hints, visuele instructie en/of animaties.
- Het systeem moet de gebruiker stimuleren om de interface te exploreren en vertrouwd te raken met de mogelijkheden.
- Geef direct visuele en auditieve feedback als een gebruikersactie is geaccepteerd door het systeem, om de gebruiker gerust te stellen en aan te moedigen.
Aanraders
- Als het om een complexe taak gaat, moeten gebruikers hierover vooraf al uitleg kunnen krijgen.
- Spraak is geschikt om persoonlijk contact met de gebruiker te krijgen. Als het mogelijk is, spreek de gebruiker dan direct aan (gebruik de naam van de gebruiker).
- Bied hulp aan op alle schermen. Overweeg om een virtueel karakter dat gesproken uitleg kan geven op elk scherm te plaatsen.
- Als een gebruiker een tijd niets heeft gedaan, bied dan suggesties of hints over wat de gebruiker zou kunnen doen.
- Bied de mogelijkheid aan om met een menselijke helpdesk in contact te komen, bijvoorbeeld telefonisch.
- De interface moet visueel boeiend en aantrekkelijk zijn, om gebruikers over hun angst voor technologie heen te laten komen.
Afraders
- Instructies moet niet alleen uitleggen wat te doen, maar ook hoe het te doen.