Over de Toolkit Inclusie
De Toolkit Inclusie helpt je om stap voor stap te werken aan inclusieve dienstverlening. Iedereen moet overheidsdiensten kunnen gebruiken om hun rechten uit te oefenen, aan plichten te voldoen en van (overheids)voorzieningen gebruik te maken. Dienstverlening: zoveel mogelijk met hetzelfde gemak, maar niet per se via dezelfde weg. Online én offline dus.
Wat kun je met deze toolkit?
Of je nu ontwerper, inkoper of opdrachtgever bent: hier vind je alles wat je nodig hebt om rekening te houden met de leefwereld van gebruikers. De Toolkit Inclusie helpt je om dienstverlening toegankelijk voor mensen met verschillende beperkingen en omstandigheden.
Denk bijvoorbeeld aan een oudere die moeite heeft met kleine lettertjes, iemand met dyslexie die gecompliceerde teksten niet kan volgen, of een gebruiker in een drukke omgeving die geen geluid kan aanzetten. Voor al deze situaties biedt de toolkit praktische oplossingen.
In de toolkit vind je concrete methoden en inspirerende voorbeelden die je direct kunt toepassen in je werk. De toolkit helpt je niet alleen om beter te ontwerpen, maar ook om anderen in je organisatie te overtuigen van het belang van inclusive design.
Voor wie is de toolkit?
Deze toolkit is gemaakt voor iedereen die betrokken is bij het ontwikkelen van digitale (overheids)diensten. Dat betekent: opdrachtgevers bij de overheid, inkooporganisaties, leveranciers van digitale ontwerpen, belangengroepen van gebruikers, en kennis- en onderwijsinstellingen. Ook als je werkt aan andere digitale diensten met een breed publiek, kun je de toolkit gebruiken.
Wie hebben de toolkit gemaakt?
De Toolkit Inclusie is ontwikkeld door TNO in samenwerking met het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (Directie Informatiesamenleving en Overheid), Keen Design, Lost Lemon Sysqa en Gebruiker Centraal.