Maken van notities
Notities zijn vaak een aanvulling op andere vormen van vastleggen van informatie. Bedenk vooraf welke informatie je op welke manier wilt vastleggen. Bedenk of je een notitiestructuur wilt hanteren of dat je dit open wilt laten. Het is vaak handig om iemand specifiek de rol van notulist te geven, zeker als er meerdere deelnemers zijn.
Structureren van notities
- Algemene aspecten: de setting, de sfeer, verloop, houding van deelnemers.
- Chronologisch.
- Per deelnemer.
- Per categorie (benoem alvast specifieke aspecten waar je op wilt letten: topic list), denk bijvoorbeeld aan observaties of uitspraken van de deelnemers over:
- acties en handelingen (zoals informatie, communicatie, mobiliteit, algemene dagelijkse levensverrichtingen, werk, vrije tijd);
- de omgeving (zoals binnen, buiten, thuis, werk);
- relevante objecten (zoals technologie, gebruiksvoorwerpen);
- zichzelf en anderen (zoals behoeften, waarden, rollen, relaties).
Aandachtspunten
- Ga uit van je onderzoeksdoel.
- Laat je niet leiden door je verwachtingen, maar sta open voor wat er gebeurt.
- Algemene aspecten kunnen van belang zijn voor de interpretatie van wat er gebeurt.
- Let op verbale en non-verbale uitingen en handelingen van deelnemers.
- Bedenk of je gebeurtenissen wilt turven of alleen wilt aangeven of een gebeurtenis optreedt.
- Maak notities van opvallende uitspraken van deelnemers (quotes).
- Geef je indruk van het waarom van bepaalde uitingen of handelingen.
- Realiseer je dat notities subjectief zijn, check ze met andere onderzoekers, of laat meerdere onderzoekers notities maken.