Word steeds beter in ontwerpen voor inclusie door actief te reflecteren. Reflecteer op concrete ervaringen, denk na over de consequenties en wat je hier in de toekomst mee kunt. Zo wordt je iedere iteratie bewuster en zekerder. Blijf experimenteren en leren van concrete ervaringen gedurende het hele iteratieve ontwikkeltraject en leg je geleerde lessen vast, deel deze met collega’s en neem ze mee naar andere projecten.
Instructie
Bepaal met welk doel je wilt reflecteren. Reflecteer bijvoorbeeld vanuit het perspectief inclusie: beter worden in het ontwerpen voor iedereen, herkennen van uitsluiting, creëren van bewustwording voor inclusie etc. Maak gebruik van de volgende elementen uit de theorie voor Reflective Practice om te reflecteren.
- Beschrijf een concrete ervaring (objectief)
- Reflecteer op deze ervaring: analyseer de ervaring en voeg je interpretatie toe (subjectief). Hoe interpreteer je de ervaring? Waarom was dit een memorabel moment?
- Evalueer de interpretatie: vraag jezelf af So What? Wat zijn de consequenties van deze interpretatie?
- Plan voor de toekomst: Vraag jezelf af Now What? Wat ga je ermee doen? Kun je de inzichten in de toekomst gebruiken? Waarom wel, of niet?
Leg je reflecties vast, bijvoorbeeld in een ontwerpdagboek. Kies een vorm die bij je past, bijvoorbeeld op papier, of digitaal. Plan vaste reflectiemomenten in en plaats triggers in je omgeving. Dit helpt je bij het consistent en gefocussed uitvoeren van je reflecties. Reflecteer als individu, maar ook als team en deel je geleerde lessen met anderen.
Meer over Reflective Practice in design: http://danramsden.com/2014/11/21/reflective-practice-in-ux/
Tips voor reflecteren als ontwerper en ontwerpteam: https://medium.com/center-centre-cohort-01/how-reflecting-on-your-work-can-make-you-a-better-designer-5ce2f3886f51
Meer over het bijhouden van een Reflective Design Journal: https://www.virtuallearningstudio.co.uk/vls/modules/resources/files/Study%20aids/How_to_reflective_journal.pdf
Classificering
- Tijd
- Gemiddeld
- Personeel
- Weinig
- Kosten
- Gemiddeld
- Expertise
- Gemiddeld
- Deelnemers
- Weinig