Maak persona’s voor archetypen van gebruikers op basis van verzamelde data uit interviews, observaties etc. In de persona-profielen worden motivaties, doelen en frustraties van mensen opgenomen. Door meerdere archetypen van een doelgroep te schetsen kan de variatie binnen doelgroepen overgebracht worden. Persona’s kunnen zorgen voor begrip en empathie. Ze kunnen ontwerp inspireren en helpen bij het maken van ontwerpbeslissingen.
Deze techniek staat verder beschreven in 18F methods: https://methods.18f.gov/decide/personas/
En de UCDToolbox: http://ucdtoolbox.com/methods/personas/
In het rapport Laaggeletterden in Beeld vind je een uitgebreide beschrijving hoe te komen tot persona’s met een praktijkvoorbeeld voor het ontwikkelen van persona’s voor laaggeletterden.
Laat je inspireren door de set van persona’s voor gebruikers met een diversiteit aan vaardigheden en beperkingen o.a. gebruikers met dyslexie, Asperger, beperkt zicht etc. van GOV.UK: https://www.gov.uk/government/publications/understanding-disabilities-and-impairments-user-profiles
Classificering
- Tijd
- Gemiddeld
- Personeel
- Weinig
- Kosten
- Gemiddeld
- Expertise
- Gemiddeld
- Deelnemers
- Weinig