- Bepaal succescriteria voor inclusie op procesaanpak en inspanning. Elk project heeft een bepaalde scope qua context, inhoud en toe te wijzen resources. Het is nog niet gebruikelijk om absolute te behalen inclusie-scores toe te wijzen en het is lastig om ontwikkelinspanningen in te schatten voor het bereiken van bepaalde niveaus. Daarom is het aan te raden om als succescriterium voor inclusie eerder te focussen op het proces en de inspanning om inclusie te bereiken dan puur op een resultaatverplichting (voor meer informatie, zie ook de Rooij, 2016).
- Betrek relevante stakeholders liever vroeger dan later. Dit kunnen mensen of organisaties zijn die directe betrokkenheid ondervinden als een digitale oplossing niet inclusief is richting kwetsbare groepen (bijvoorbeeld de kwetsbare burger zelf, naaste familie en vrienden, baliemedewerkers, wethouders). “Het betrekken van relevante stakeholders bij (of zelfs voor) aanvang van een project is noodzakelijk voor het creĆ«ren van bewustzijn, het aantonen van het belang, en het opmaken van een referentiekader met betrekking tot digitale inclusie. Het is ook nodig om requirements duidelijk en gezamenlijk te prioriteren.” (Gerben de Wit, Sysqa)
- Werk samen een ontwikkelproces standaard uit. “Voor een vlot lopend ontwikkeltraject is het belangrijk samen vooraf een duidelijk ontwikkelproces af te stemmen. Enkele principes voor een goed ontwikkelproces zijn: 1) bij de start ook al de tester betrekken zodat samen met de bouwer en de opdrachtgever eenzelfde doel kan worden afgesproken; 2) tussentijds kunnen bijsturen en duidelijk afspreken hoe er met verrassingen kan worden omgegaan; 3) de juiste doelgroep betrekken.” (Gerben de Wit, Sysqa).
Optimaal Digitaal Tips:
- Tip 100 Maak je aanpak inclusief
- Tip 111 Leg behoeften en eisen over inclusie vast
- Tip 115 Herken uitsluiting en onvermogen