- Definieer de toegevoegde waarde van digitaal. De waarde van digitaal en zeker inclusief digitaal is niet altijd economisch van aard (bvb. kostenreductie), maar wel maatschappelijk van aard (bvb. hogere burgertevredenheid, snellere dienstverlening), en persoonlijk (bvb. zelfredzaamheid en zelfvertrouwen verhogen). Ook hoeft het niet altijd digitaal te zijn. “Soms hoeft het niet altijd digitaal te zijn. Gemeentelijke processen zijn soms ingewikkeld voor aanvragers (bvb. evenementen vergunning). In dat geval is (aanvullend) persoonlijk contact soms beter.” (Charlotte Holst, strategisch adviseur dienstverlening, Haarlemmermeer).
- Verdiep jezelf continu via aanhaken van verschillende typen stakeholders. Een diep inzicht in (digitaal) kwetsbare groepen en de gevolgen van digitale exclusie zijn belangrijk voor een gedeeld referentiekader en duidelijke prioritering. “Voor inzichten in (digitaal) kwetsbare groepen en de gevolgen ervan betrekken wij onze collega’s van diversiteit en taalonderwijs maar ook collega’s van de balie.” (Robert van Galen, communicatieadviseur, Heemskerk).
Optimaal Digitaal Tips:
- Tip 112 Verdiep je eerst in één doelgroep
- Tip 113 Wees je bewust van diversiteit binnen een doelgroep
- Tip 114 Voel zelf wat de kwetsbare gebruiker voelt
- Tip 115 Herken uitsluiting en onvermogen