Ontwerpen voor inclusie met (laag­opge­leide) immigranten

  • Werving van immigranten
    Wees je bewust van de grote diversiteit binnen de doelgroep. En de invloed die dit kan hebben op je resultaten en de openheid van deelnemers. Denk bijvoorbeeld aan verschil van geslacht, leeftijd, cultuur, opleidingsniveau, taal en achtergrond. Baken de doelgroep afhankelijk van je onderzoeksdoel af. Overweeg eventueel om voor meerdere parallelsessies te gaan. Een ingang om contact te leggen met immigranten zijn (lokale) belangenorganisaties, of scholen die inburgeringscursussen of taalles voor volwassenen aanbieden. Via-via werven kan ook goed werken: vraag mensen of al aangemelde deelnemers, of ze nog anderen kennen die ook aan de criteria voldoen.
  • Belonen voor deelname
    Belonen werkt motiverend. Zorg bijvoorbeeld voor een vergoeding in de vorm van geld, een tegoedbon, of cursus. Maak afspraken over wanneer de deelnemers de vergoeding ontvangen (afronden activiteit, aanwezigheid etc.). Vergoed ook reiskosten die deelnemers maken om mee te kunnen doen aan je onderzoek.
  • Facilitator
    De keuze voor een bepaalde facilitator en de voertaal van het onderzoek kan invloed hebben op de openheid en inbreng van deelnemers. Zo kan het zijn dat een groep vrouwen minder geneigd is alles te delen wanneer ze te maken hebben met een mannelijke facilitator en vice versa.
  • Uitvoermethode
    Houd onderzoekssessies interactief en informeel, om te vermijden dat de deelnemers het gevoel hebben getest te worden. Benadruk dat het niet gaat om het testen van de deelnemers, maar om het verkrijgen van hun reacties, ideeën en meningen. En dat deze zeer waardevol zijn bij het ontwerpen of verbeteren van je product of dienst. Vermijd de valkuil dat deelnemers met persoonlijke problemen komen die niet in het kader van het onderzoek opgelost kunnen worden.
  • Analyse
    Kijk verder dan het (feitelijke) verhaal aan de oppervlak om te zien wat het achterliggende doel, of de behoefte van de deelnemer in een situatie is. Wees je daarnaast bewust van culturele verschillen bij het interpreteren van de resultaten.