- Werving van immigranten: Wees je bewust van de grote diversiteit binnen de doelgroep en de invloed die dit kan hebben op je resultaten en de openheid van deelnemers. Denk bijvoorbeeld aan verschil van geslacht, leeftijd, cultuur, opleidingsniveau, taal, achtergrond etc. Baken de doelgroep afhankelijk van je onderzoeksdoel af. Overweeg eventueel om voor meerdere parallelsessies te gaan. Een ingang om contact te leggen met immigranten zijn (lokale) belangenorganisaties, of scholen die inburgeringscursussen of taalles voor volwassenen aanbieden. Via-via werven kan ook goed werken: vraag mensen, of al aangemelde deelnemers of ze nog anderen kennen die ook aan de criteria voldoen.
- Belonen voor deelname: Een beloning kan een belangrijke, aanvullende motivatie voor deelname zijn. Zorg bijvoorbeeld voor een vergoeding in de vorm van geld, een tegoedbon, of cursus. Maak afspraken over wanneer de deelnemers de vergoeding ontvangen (afronden activiteit, aanwezigheid etc.). Vergoed ook reiskosten die deelnemers maken om mee te kunnen doen aan je onderzoek.
- Facilitator: Wees je bewust van het feit dat de keus voor een bepaalde facilitator en de voertaal van het onderzoek invloed kan hebben op de openheid en inbreng van deelnemers. Zo kan het zijn dat een groep vrouwen minder geneigd is alles te delen wanneer ze te maken hebben met een mannelijke facilitator en vice versa.
- Uitvoer methode: Houd onderzoekssessies interactief en informeel om te vermijden dat de deelnemers het gevoel hebben getest te worden. Benadruk dat het niet gaat om het testen van de deelnemers, maar om het verkrijgen van hun reacties, ideeën en meningen en dat deze zeer waardevol zijn bij het ontwerpen of verbeteren van je product of dienst. Vermijd de valkuil dat deelnemers met persoonlijke problemen komen die niet in het kader van het onderzoek opgelost kunnen worden.
- Analyse: Kijk verder dan het (feitelijke) verhaal aan de oppervlak om te zien wat het achterliggende doel, of de behoefte van de deelnemer in een situatie is. Wees je daarnaast bewust van culturele verschillen bij het interpreteren van de resultaten.