Spraak is geschikt om persoonlijk contact met de gebruiker te krijgen. Als het mogelijk is, spreek de gebruiker dan direct aan (gebruik de naam van de gebruiker).
Bied hulp aan op alle schermen. Overweeg om een virtueel karakter dat gesproken uitleg kan geven op elk scherm te plaatsen.
Zorg ervoor dat de inhoud relevant, begrijpelijk en vertrouwenwekkend is, en in een handige en aantrekkelijke vorm is gepresenteerd.
Aanraders
Bied de mogelijkheid aan om tekst in te spreken en te herkennen.
Geloofwaardigheid is belangrijk. Gebruik lokale taal en inhoud en zelfs lokale acteurs en stemmen.
Zorg ervoor dat inhoud gemakkelijk te relateren is aan gebruikers en hun leven.
Bied de mogelijkheid aan om met een menselijke helpdesk in contact te komen, bijvoorbeeld telefonisch.
Gebruik iconen om de acceptatie van de interface te vergroten en gebruikers te motiveren door te gaan met de taak.
Maak knoppen duidelijk herkenbaar als knoppen.
Gebruik bekende iconografie voor knoppen, zoals universele verkeersaanduidingen en metaforen. Knoppen moeten altijd een label hebben.
Afraders
Realiseer je dat het lastig is voor de gebruiker om fouten in de herkende spraak te ontdekken en te corrigeren.