Angst voor technologie

  • Spraak is geschikt om persoonlijk contact met de gebruiker te krijgen. Als het mogelijk is, spreek de gebruiker dan direct aan (gebruik de naam van de gebruiker).
  • Bied hulp aan op alle schermen. Overweeg om een virtueel karakter dat gesproken uitleg kan geven op elk scherm te plaatsen.
  • Zorg ervoor dat de inhoud relevant, begrijpelijk en vertrouwenwekkend is, en in een handige en aantrekkelijke vorm is gepresenteerd.

Aanraders

  • Bied de mogelijk­heid aan om tekst in te spreken en te herkennen.
  • Geloofwaardig­heid is belangrijk. Gebruik lokale taal en inhoud en zelfs lokale acteurs en stemmen.
  • Zorg er­voor dat inhoud gemak­kelijk te relateren is aan gebruikers en hun leven.
  • Bied de mogelijk­heid aan om met een menselijke helpdesk in contact te komen, bij­voor­beeld telefonisch.
  • Gebruik iconen om de acceptatie van de interface te vergroten en gebruikers te motiveren door te gaan met de taak.
  • Maak knoppen duidelijk herken­baar als knoppen.
  • Gebruik bekende iconografie voor knoppen, zoals universele verkeersaanduidingen en metaforen. Knoppen moeten altijd een label hebben.

Afraders

  • Realiseer je dat het lastig is voor de gebruiker om fouten in de herkende spraak te ont­dekken en te corrigeren.