- Spraak is geschikt om persoonlijk contact met de gebruiker te krijgen. Als het mogelijk is, spreek de gebruiker dan direct aan (gebruik de naam van de gebruiker).
- Bied hulp aan op alle schermen. Overweeg om een virtueel karakter dat gesproken uitleg kan geven op elk scherm te plaatsen.
- Zorg ervoor dat de inhoud relevant, begrijpelijk en vertrouwenwekkend is, en in een handige en aantrekkelijke vorm is gepresenteerd.
Aanraders
- Bied de mogelijkheid aan om tekst in te spreken en te herkennen.
- Geloofwaardigheid is belangrijk. Gebruik lokale taal en inhoud en zelfs lokale acteurs en stemmen.
- Zorg ervoor dat inhoud gemakkelijk te relateren is aan gebruikers en hun leven.
- Bied de mogelijkheid aan om met een menselijke helpdesk in contact te komen, bijvoorbeeld telefonisch.
- Gebruik iconen om de acceptatie van de interface te vergroten en gebruikers te motiveren door te gaan met de taak.
- Maak knoppen duidelijk herkenbaar als knoppen.
- Gebruik bekende iconografie voor knoppen, zoals universele verkeersaanduidingen en metaforen. Knoppen moeten altijd een label hebben.
Afraders
- Realiseer je dat het lastig is voor de gebruiker om fouten in de herkende spraak te ontdekken en te corrigeren.