Psychosociaal

  • Het systeem moet vertrouwen wekken: bied hulp aan en zorg voor privacy.
  • Help gebruikers om fouten te voorkomen en corrigeren.
  • Zorg ervoor dat de inhoud relevant, begrijpelijk en vertrouwenwekkend is, en in een handige en aantrekkelijke vorm is gepresenteerd.
  • Houd er rekening mee dat gebruikers zich gedwongen kunnen voelen om informatie te verstrekken, omdat ze anders niet de dienst kunnen verkrijgen die ze nodig hebben.

Aanraders

  • Bied de mogelijk­heid aan om met een menselijke helpdesk in contact te komen, bij­voor­beeld telefonisch.
  • Geef de gebruiker voldoende tijd om tekst in te voeren en te corrigeren.
  • Betrek eindgebruikers bij het samenstellen van de inhoud.
  • Realiseer je dat gebruikers emotionele redenen kunnen hebben om een dienst te gebruiken.
  • Verplaats je in het perspectief van de gebruiker, ga niet uit van interne organisatie- en procesfactoren.

Afraders

  • Vermijd een indicatie van voor­tgang of een time-out; dit geeft te veel druk voor de gebruiker.
  • Vermijd neerbuigende of kinderachtige taal.
  • Vraag niet onnodig om persoonlijke informatie.
  • Vermijd dat gebruikers zich onpersoonlijk behandeld voelen (als een nummer).
  • Het systeem mag gebruikers niet stigmatiseren.