1: Identificeer Inclusive Design doelen
Technieken
Dit is een selectie van technieken die je in kunt zetten bij het uitvoeren van deze stap.
Soms gaat het om standaard technieken die worden ingezet voor het uitvoeren van een ontwerptraject waarbij de gebruiker centraal staat. Andere technieken richten zich specifiek op inclusie.
Identificeer Doelgroepen
Maak een overzicht van directe en indirecte stakeholders. Denk aan (kwetsbare) doelgroepen van de te ontwikkelen toepassing, maar ook aan andere groepen of partijen die relevant zijn voor de uitdagingen binnen je project.
Context Mindmap
Maak een mindmap waarin je de context van je project beschouwt. Denk na over de doelgroep, de taken, processen en de omgeving van je toepassing.
Optimaal Digitaal Spel
Speel het Optimaal Digitaal Spel om met je projectteam of stakeholders de focus voor je project vast te stellen. Besteed hierbij extra aandacht aan de categorie Inclusie.
Tips
-
Tips bij stap 1 identificeer
Bepaal succescriteria voor inclusie op procesaanpak en inspanning. Elk project heeft een bepaalde scope qua context, inhoud en toe te wijzen resources.
Externe links
-
Ontwerpprincipes
De vijf ontwerpprincipes helpen je om digitale dienstverlening zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken (Gebruiker centraal).
-
Inclusive Design
Inclusive design principles, resources (toolkit), inclusive design in action, inclusive design partnerships (Microsoft Design).
-
DesignKit
Learn about the power of human-centered design, to help you routinely innovate and solve big problems: mindsets, methods and case studies (IDEO.org).
-
designingwith people.org
Meet real people and explore a range of activities of daily living. Review design methods, develop protocols for ethical practice and contribute your own ideas. (Helen Hamlyn Centre for Design, Royal College of Arts, UK)
-
55plusToolbox
Informatie over de doelgroep 55plus, handige tools bij het innoveren en inzichtelijke cases, om ondernemers te helpen die willen innoveren voor 55plussers (Saxion Kenniscentrum Design & Technologie en Kenniscentrum Gezondheid, Welzijn en Technologie).
-
UCDtoolbox
Put the user in the center of your design process. Find (using practical filters) and learn to apply the best method for your user centered design challenge. (Tristan Weevers, Dutch project Design for Usability).
-
18F Methods
A collection of tools (in concise cards) to bring human-centered design into your project (discover, decide, make, validate, fundamentals) (U.S. Government).
-
Usability.gov: improving the user experience
What & why of usability, How to & Tools, get involved (U.S. Department of Health & Human services).
-
User research for government services: an introduction
About how user research helps teams learn about users and create services that meet their needs. (User research community, Service manual, User Research, GOV.UK).
-
Making your service accessible: an introduction
About the regulation that your service must be accessible to everyone who needs it. Start thinking about how users might access and use your service before you design or build anything. (Accessibility community, Service Manual, Accessibility and assisted digital, GOV.UK).
-
Powertoolkit
Praktische informatie, methoden, technieken, richtlijnen en voorbeelden, voor participatief ontwerpen van technologie voor mensen met een cognitieve beperking en hun zorgverleners (Hogeschool Utrecht).
-
Inclusive Design Toolkit
Introduction about users’ capabilities, design process, tools (among which Exclusion calculator), application domains (University of Cambridge, UK).
-
Inclusive Design - A people centred strategy for innovation
What is inclusive design? Cases, tools & methods (DOGA, Norway).