Zorg ervoor dat gebruikers geen informatie hoeven te onthouden.
Gebruik visuele middelen, zoals iconen en kleuren, als een geheugensteuntje. Bijvoorbeeld voor relaties tussen categorieën, of om stappen in een proces aan te duiden.
Sta toe dat gebruikers terug kunnen naar een vorig scherm. Vermijd wel de mogelijkheid om meer stappen terug te gaan.
Zorg voor voorspelbaarheid van informatiepresentatie en bediening.
Zorg ervoor dat titels, kopjes en pagina’s ook betekenis hebben buiten de context. Elk onderdeel moet zoveel mogelijk op zichzelf kunnen staan.
Geef de gebruiker direct feedback over een actie.
Bied toegang tot de zoekhistorie, om te voorkomen dat gebruikers zich verliezen in detail, of blijven hangen in een ongewenst pad.
Aanraders
Herhaal informatie van andere schermen, zodat gebruikers geen informatie hoeven te onthouden.
De schermopbouw (zoals de locatie en het ontwerp van informatie, iconen en knoppen) moet consistent zijn.
Plaats plaatjes altijd op dezelfde locatie, zodat ze gemakkelijk terug te vinden zijn (position recall).
Gebruik bekende kleuren, iconen en andere grafische elementen (zoals knoppen). De vorm moet de functie uitdrukken.
Iconen moeten makkelijk te onthouden zijn, een naam kunnen krijgen en zo concreet zijn dat gebruikers er met elkaar over kunnen spreken.
Maak een logisch verband tussen een vraag of instructie en de antwoordmogelijkheden. Herhaal de vraag in de antwoorden.
Is informatie over de gebruiker al bekend? Laat het systeem dan automatisch de bijbehorende velden invullen.
Voor sommige gebruikers is het om de betekenis van geluidssignalen te onthouden. Overweeg om korte gesproken boodschappen te gebruiken.
Afraders
Verwijs niet naar informatie die ver weg staat in de tekst.
Ga er niet vanuit dat gebruikers een groot aantal iconen kunnen onthouden. Gebruik ze met mate, vooral voor basiscommando’s en navigatie.
Zorg ervoor dat gebruikers geen informatie verliezen die ze eerder hebben ingevoerd, als ze naar een andere pagina gaan.
Beperk het aantal opties dat wordt voorgelezen in een spraakinterface. Geef de gebruiker de mogelijkheid om tussentijds al een keuze te maken of om opties als voorkeuren aan te merken.