2: Verdiep je in je gebruikers

Verdiep je in de vaardigheden, beperkingen en omstandigheden van je gebruikers in het licht van de te ontwikkelen toepassing. Betrek hierbij je gebruikers. Breng hun behoeften en wensen in kaart.

Activiteiten

  • Bekijk welke informatie over de doelgroep relevant is voor je toepassing.
  • Bekijk relevante bestaande toepassingen.
  • Bekijk je inzichten uit eerdere projecten of inzichten van anderen (zie stap 5).
  • Vraag vertegenwoordigers van je gebruikers naar hun behoeften en wensen.Neem deze op in je programma van eisen.
  • Reflecteer binnen je projectteam over de inzichten over inclusie met betrekking tot het proces en de uitkomsten. Leg vast welke methoden je hebt toegepast en welke nieuwe je hebt ontwikkeld.

Resultaat

  • Gebruikerseisen met betrekking tot inclusie, als onderdeel van je programma van eisen.
  • Een ontwerpdagboek met bevindingen, over het proces en de uitkomsten (zie stap 5). 

Technieken

Dit is een selectie van methoden, technieken en instrumenten die je in kunt zetten bij het uitvoeren van deze stap. Soms gaat het om standaardmethoden die worden ingezet voor het uitvoeren van een ontwerptraject waarbij de gebruiker centraal staat. Andere methoden richten zich specifiek op inclusie.

Dagboekstudie (Cultural Probe)

Cultural probes zijn bedoeld om inzicht te krijgen in het dagelijks leven van mensen. Deelnemers gaan hun eigen omgeving en activiteiten rondom een bepaald onderwerp vastleggen. Ze krijgen een ‘cultural probe kit’ met kleine opdrachten uitgereikt.

Ervaar beperkingen

Ervaar bepaalde beperkingen om je in te leven in je kwetsbare gebruikers, uitsluiting te herkennen en mogelijkheden tot verbetering te ontdekken.

Focusgroep

Een focusgroep is een gestructureerde vorm van groepsdiscussie om nieuwe ideeën te evalueren of te testen met huidige of potentiële gebruikers.

Identificeer Doelgroepen

Maak een overzicht van directe en indirecte stakeholders. Denk aan (kwetsbare) doelgroepen van de te ontwikkelen toepassing, maar ook aan andere groepen of partijen die relevant zijn voor de uitdagingen binnen je project.

Interactie-Dagboek

Laat je inspireren door het observeren van interacties tussen mensen en tussen mensen en technologie. Observeer in het wild en let op mogelijke mismatches in de interactie (dat wil zeggen de momenten waarop het niet goed loopt en de onderliggende reden daarvoor).

Kaarten Sorteren

Het sorteren van kaarten is een snelle en gemakkelijke techniek om een gesprek op gang te brengen over wat het belangrijkst is voor de mensen waarvoor je ontwerpt. De deelnemers krijgen een set van kaarten met daarop een enkel woord of afbeelding. Ze worden gevraagd de kaarten in volgorde van belangrijkheid te leggen.

Landschap in kaart brengen (Business Origami)

Business Origami is een participatieve techniek waarin deelnemers op een visuele manier de omgeving, mensen en interacties rondom een toepassing of dienst in kaart brengen. De deelnemers gebruiken papieren kaartjes en plaatsen deze op een groot vel om zo mensen, locaties, objecten, activiteiten en de interacties hiertussen weer te geven.

Leefwereld in Kaart Brengen (Context Mapping)

Context mapping is een techniek om inzicht te verkrijgen in de leefwereld, emoties en behoeften van mensen. Deze leefwereld wordt in kaart gebracht met behulp van generatieve technieken.

Leren van Experts

Leer van de expertise van mensen die zelf beperkingen of uitsluiting ervaren. Interview mensen met een diversiteit aan vaardigheden en beperkingen die relevant kunnen zijn voor het gebruik van je toepassing.

Onderdompeling

Dompel je onder in het leven van de mensen waar je voor ontwerpt. Een goede techniek is om personen een dag te volgen en te observeren in hun dagelijkse context. Stel vragen over hun leven, hoe ze beslissingen nemen, kijk hoe ze sociale activiteiten ontplooien, werken en hun vrije tijd besteden. Neem foto’s en verzamel artefacten (bijvoorbeeld spullen die ze gebruiken).

Persona-Spectrum

Breng menselijke vermogens op een spectrum in kaart om te komen tot oplossingen die voor iedereen geschikt zijn. Gebruik het persona-spectrum om in te zien hoe bepaalde beperkingen uiteenlopen op een bepaalde dimensie, bijvoorbeeld van permanent, tijdelijk tot situationeel.

Persona’s

Maak persona’s voor archetypen van gebruikers op basis van verzamelde data uit interviews, observaties etc. In de persona-profielen worden motivaties, doelen en frustraties van mensen opgenomen. Door meerdere archetypen van een doelgroep te schetsen kan de variatie binnen doelgroepen overgebracht worden.

Uitersten en Gemiddelden

Het ontwerpen van een oplossing die voor iedereen werkt betekent praten met zowel uiterste gebruikers als degenen die zich precies in het midden van de doelgroep bevinden. Gebruik deze techniek om met je team te identificeren welke uitersten in de doelgroep relevant zijn voor je onderzoeksactiviteiten en waar je op moet letten tijdens het uitvoeren hiervan.