3: Ont­werp inclusieve toepassingen

Ontwerp iteratief inclusieve toepassingen die aansluiten bij fysieke, cognitieve en psychosociale kenmerken van je gebruikers en hun omstandigheden. Betrek hierbij je gebruikers. Licht je inclusieve ontwerpkeuzes toe.

Activiteiten

  • Ontwerp je inclusieve toepassing op basis van de gebruikerseisen in iteratieve slagen. Voer na elke iteratie een evaluatie uit (zie stap 4). Maak gebruik van bestaande ontwerprichtlijnen en voorbeelden van toepassingen.
  • Bekijk je inzichten uit eerdere projecten of inzichten van anderen (zie ook stap 5).
  • Vraag vertegenwoordigers van je gebruikers naar hun ideeën voor het ontwerp, en reacties op ontwerpen.
  • Reflecteer binnen je projectteam over de inzichten met betrekking tot het proces en de uitkomsten. Leg vast welke methoden je hebt toegepast, en welke nieuwe je hebt ontwikkeld. Leg ook vast welke ontwerpkeuzes je hebt gemaakt, welke richtlijnen je hebt toegepast en welke nieuwe richtlijnen je hebt ontwikkeld.

Resultaat

  • Ontwerpen en prototypes (van papieren tot interactieve prototypes).
  • Een ontwerpdagboek met bevindingen, over het proces en de uitkomsten (zie stap 5).

Technieken

Dit is een selectie van methoden, technieken en instrumenten die je in kunt zetten bij het uitvoeren van deze stap. Soms gaat het om standaardmethoden die worden ingezet voor het uitvoeren van een ontwerptraject waarbij de gebruiker centraal staat. Andere methoden richten zich specifiek op inclusie.

Klant­reis in Kaart Brengen (Journey Mapping)

In een Journey Map worden de belangrijkste momenten en interacties met de toepassing die van invloed zijn op de gebruikservaring gevisualiseerd. Op basis van hieraan gerelateerde ervaringen en knelpunten kunnen belangrijke aangrijpingspunten in de interactie worden geïdentificeerd.

Rapid Prototyping

Rapid Prototyping is een zeer effectieve techniek om ideeën tastbaar te maken en feedback te vragen bij gebruikers. Het helpt je om al in een vroeg stadium te leren wat werkt en niet werkt door gebruikers de interactie te laten ervaren en evalueren.

Brainstorm Interactie-Mismatches

Brainstorm over mogelijkheden om je toepassing te verbeteren op basis van mismatches in de interacties tussen gebruikers en de toepassing. Formuleer ‘Hoe Kun Je…’ uitdagingen op basis van interactie mismatches. Selecteer de drie meest interessante uitdagingen en genereer oplossingen.

Ontwerp Micro-Interacties

Zoom in op een specifieke interactie-sequentie uit je toepassing. Schrijf elke stap in de interactie uit en kijk waar je de interactie kunt verbeteren om deze inclusiever te maken.

Co-creatie Sessie

Betrek de mensen waar je voor ontwerpt in het ontwerpproces. Laat ze niet alleen vertellen, maar ook dingen maken. Je krijgt feedback op je ideeën en leert meer over allerlei aspecten rondom de toepassing die je ontwerpt vanuit het perspectief van de gebruikers. Gebruikers zijn ook meer geneigd een toepassing te gebruiken als ze zelf hebben mogen helpen deze te creëren.

Dagboekstudie (Cultural Probe)

Cultural probes zijn bedoeld om inzicht te krijgen in het dagelijks leven van mensen. Deelnemers gaan hun eigen omgeving en activiteiten rondom een bepaald onderwerp vastleggen. Ze krijgen een ‘cultural probe kit’ met kleine opdrachten uitgereikt.

Ervaar Beperkingen

Simuleer bepaalde beperkingen om je in te leven in je gebruikers, uitsluiting te herkennen en mogelijkheden tot verbetering te ontdekken.