Stap 3: Ont­werp inclusieve toepassingen

Ontwerp inclusieve toepassingen die aansluiten bij de kenmerken van je gebruikers en hun omstandigheden. Doe dit in kleine stapjes (iteratief).

Activiteiten

  • Ontwerp je inclusieve toepassing. Doe dit in stapjes (iteraties), op basis van de gebruikerseisen. Voer na elke iteratie een evaluatie uit (zie stap 4).
  • Bekijk je inzichten uit eerdere projecten of inzichten van anderen (zie ook stap 5).
  • Vraag vertegenwoordigers van je gebruikers naar hun ideeën voor het ontwerp, en naar reacties op ontwerpen.
  • Reflecteer binnen je projectteam op het hoe je je verdiept hebt in je gebruikers. En wat daarvan de uitkomsten zijn. Leg vast welke methoden je hebt toegepast en welke nieuwe je hebt ontwikkeld.
  • Leg ook vast welke ontwerpkeuzes je hebt gemaakt, welke richtlijnen je hebt toegepast en welke nieuwe richtlijnen je hebt ontwikkeld.

Resultaat

  • Ontwerpen en prototypes (van papieren tot interactieve prototypes).
  • Een ontwerpdagboek met bevindingen, over het proces en de uitkomsten (zie stap 5).

Technieken

Je kunt bijvoorbeeld deze technieken gebruiken bij stap 3:

Klant­reis in kaart brengen (Journey Mapping)

In een Journey Map worden de belangrijkste momenten en interacties met de toepassing die van invloed zijn op de gebruikservaring gevisualiseerd.

Rapid Prototyping

Rapid Prototyping is een zeer effectieve techniek om ideeën tastbaar te maken en feedback te vragen bij gebruikers.

Brainstorm interactie-mismatches

Brainstorm over mogelijkheden om je toepassing te verbeteren. Op basis van mismatches in de interacties tussen gebruikers en de toepassing.

Ontwerp micro-interacties

Zoom in op een specifieke interactie-sequentie uit je toepassing.

Co-creatie-sessie

Betrek de mensen waar je voor ontwerpt in het ontwerpproces. Laat ze niet alleen vertellen, maar ook dingen maken.

Dagboekstudie (Cultural probe)

Cultural probes zijn bedoeld om inzicht te krijgen in het dagelijks leven van mensen.

Ervaar beperkingen

Simuleer bepaalde beperkingen om je in te leven in je gebruikers, uitsluiting te herkennen en mogelijkheden tot verbetering te ontdekken.