3: Ontwerp inclusieve toepassingen
Technieken
Dit is een selectie van methoden, technieken en instrumenten die je in kunt zetten bij het uitvoeren van deze stap. Soms gaat het om standaardmethoden die worden ingezet voor het uitvoeren van een ontwerptraject waarbij de gebruiker centraal staat. Andere methoden richten zich specifiek op inclusie.
Klantreis in Kaart Brengen (Journey Mapping)
In een Journey Map worden de belangrijkste momenten en interacties met de toepassing die van invloed zijn op de gebruikservaring gevisualiseerd. Op basis van hieraan gerelateerde ervaringen en knelpunten kunnen belangrijke aangrijpingspunten in de interactie worden geïdentificeerd.
Rapid Prototyping
Rapid Prototyping is een zeer effectieve techniek om ideeën tastbaar te maken en feedback te vragen bij gebruikers. Het helpt je om al in een vroeg stadium te leren wat werkt en niet werkt door gebruikers de interactie te laten ervaren en evalueren.
Brainstorm Interactie-Mismatches
Brainstorm over mogelijkheden om je toepassing te verbeteren op basis van mismatches in de interacties tussen gebruikers en de toepassing. Formuleer ‘Hoe Kun Je…’ uitdagingen op basis van interactie mismatches. Selecteer de drie meest interessante uitdagingen en genereer oplossingen.
Ontwerp Micro-Interacties
Zoom in op een specifieke interactie-sequentie uit je toepassing. Schrijf elke stap in de interactie uit en kijk waar je de interactie kunt verbeteren om deze inclusiever te maken.
Co-creatie Sessie
Betrek de mensen waar je voor ontwerpt in het ontwerpproces. Laat ze niet alleen vertellen, maar ook dingen maken. Je krijgt feedback op je ideeën en leert meer over allerlei aspecten rondom de toepassing die je ontwerpt vanuit het perspectief van de gebruikers. Gebruikers zijn ook meer geneigd een toepassing te gebruiken als ze zelf hebben mogen helpen deze te creëren.
Dagboekstudie (Cultural Probe)
Cultural probes zijn bedoeld om inzicht te krijgen in het dagelijks leven van mensen. Deelnemers gaan hun eigen omgeving en activiteiten rondom een bepaald onderwerp vastleggen. Ze krijgen een ‘cultural probe kit’ met kleine opdrachten uitgereikt.
Ervaar Beperkingen
Simuleer bepaalde beperkingen om je in te leven in je gebruikers, uitsluiting te herkennen en mogelijkheden tot verbetering te ontdekken.
Procestips
-
Tips bij stap 3 ontwerp
Integreer feedback en itereer: Zorg ervoor dat je tijdens het ontwerpen alle opgedane inzichten uit je inspiratie-, verdiepings- en evaluatiefase meeneemt.
Externe links
-
Direct Duidelijk: heldere overheidscommunicatie
Helpt overheidsorganisaties op weg om rekening te houden met de lezer, een persoonlijke benadering te kiezen en ervoor te zorgen dat de taal begrijpelijk is, door onder andere schrijftips (Netwerk Begrijpelijke Overheid).
-
Checklist Toegankelijke Informatie
Voor voorlichtingstoepassingen (folders, flyers en films), en eHealth-toepassingen (websites, apps en patiënten informatie systemen (Pharós).
-
Inclusive Design
Inclusive design principles, resources (toolkit), inclusive design in action, inclusive design partnerships (Microsoft Design).
-
DesignKit
Learn about the power of human-centered design, to help you routinely innovate and solve big problems: mindsets, methods and case studies (IDEO.org).
-
designingwith people.org
Meet real people and explore a range of activities of daily living. Review design methods, develop protocols for ethical practice and contribute your own ideas. (Helen Hamlyn Centre for Design, Royal College of Arts, UK).
-
55plusToolbox
Informatie over de doelgroep 55plus, handige tools bij het innoveren en inzichtelijke cases, om ondernemers te helpen die willen innoveren voor 55plussers (Saxion Kenniscentrum Design & Technologie en Kenniscentrum Gezondheid, Welzijn en Technologie).
-
UCDtoolbox
Put the user in the center of your design process. Find (using practical filters) and learn to apply the best method for your user centered design challenge. (Tristan Weevers, Dutch project Design for Usability).
-
18F Methods
A collection of tools (in concise cards) to bring human-centered design into your project (discover, decide, make, validate, fundamentals) (U.S. Government).
-
Usability.gov: improving the user experience
What & why of usability, How to & Tools, get involved (U.S. Department of Health & Human services)
-
User research for government services: an introduction
About how user research helps teams learn about users and create services that meet their needs. (User research community, Service manual, User Research, GOV.UK).
-
Making your service accessible: an introduction
About the regulation that your service must be accessible to everyone who needs it. Start thinking about how users might access and use your service before you design or build anything. (Accessibility community, Service Manual, Accessibility and assisted digital, GOV.UK).
-
Powertoolkit
Praktische informatie, methoden, technieken, richtlijnen en voorbeelden, voor participatief ontwerpen van technologie voor mensen met een cognitieve beperking en hun zorgverleners (Hogeschool Utrecht).
-
Inclusive Design Toolkit
Introduction about users’ capabilities, design process, tools (among which Exclusion calculator), application domains (University of Cambridge, UK).
-
Inclusive Design - A people centred strategy for innovation
What is inclusive design? Cases, tools & methods (DOGA, Norway).