Methodes

Inclusief ontwerpen betekent dat je ontwikkelt met je doelgroep. Ongeacht hun vaardigheden of omstandigheden. Er bestaan verschillende methodes om inclusie in het ontwerpproces te verankeren. Combineer deze methodes in de verschillende ontwerpfasen, zo wordt en blijft inclusie het uitgangspunt. Gebruik bijvoorbeeld deze methodes:

Clari-Fi

Clari-Fi helpt bij het evalueren van de visuele helderheid (waarneembaarheid) van pictogrammen, afbeeldingen en tekst op een mobiel apparaat.

Cognitive Walkthrough

Een ‘cognitive walkthrough’ is een evaluatietechniek om al in een vroeg stadium ontwerpen te toetsen op gebruiksgemak.

Persona Testing

Personas kunnen als hulpmiddel ingezet worden om je bij een Cognitive Walkthrough  in te leven in de doelgroep. Nog een stap verder gaat ‘Persona Testing’, een techniek om middels simulatie het ontwerp te ervaren vanuit het perspectief van specifieke persona-profielen. Middels de profielen worden condities en hulpmiddelen van bepaalde kwetsbare gebruikers gesimuleerd.

Rapid Prototyping

Rapid Prototyping is een zeer effectieve techniek om ideeën tastbaar te maken en feedback te vragen bij gebruikers.

SEE-IT (Sight Exclusion Estimator – Interactive Tool)

Met de SEE-IT beoordeel je de visuele helderheid van tekst of afbeeldingen.

System Usability Scale

De Systems Usability Scale (SUS) is een evaluatiemethode die een globaal beeld geeft van de bruikbaarheid van een systeem.

Teach-back questionnaire

Teach-back is een techniek voor zorgverleners om ervoor te zorgen dat ze medische informatie duidelijk hebben uitgelegd, zodat patiënten en hun families begrijpen wat er aan hen wordt gecommuniceerd.

Think aloud (in duo’s)

Think aloud is een methode die het ontwerp op de bruikbaarheid evalueert, zodat deze mogelijk verhoogd wordt.

Top Five

Top Five is een eenvoudige synthesetool om prioriteiten te stellen, te communiceren en strategieën te bedenken met het team of de gebruiker.

Usability Testing

Evalueer je toepassing door deze te testen met representatieve gebruikers. Laat deelnemers taken uitvoeren terwijl ze hardop denken.

Brainstorm interactie-mismatches

Brainstorm over mogelijkheden om je toepassing te verbeteren. Op basis van mismatches in de interacties tussen gebruikers en de toepassing.

Co-creatie-sessie

Betrek de mensen waar je voor ontwerpt in het ontwerpproces. Laat ze niet alleen vertellen, maar ook dingen maken.

Context Mindmap

Maak een mindmap waarin je de context van je project beschouwt. Denk na over de doelgroep, de taken, processen en de omgeving van je toepassing.

Dagboek Ont­werpen voor Inclusie

Word steeds beter in ontwerpen voor inclusie door actief te reflecteren.

Dagboekstudie (Cultural probe)

Cultural probes zijn bedoeld om inzicht te krijgen in het dagelijks leven van mensen.

Deel inspirerende verhalen

Deel de inspirerende verhalen en ervaringen met je team en de community.

Ervaar beperkingen

Simuleer bepaalde beperkingen om je in te leven in je gebruikers, uitsluiting te herkennen en mogelijkheden tot verbetering te ontdekken.

Formuleer Inzichten

Maak uit alle opgedane kennis een beknopte lijst van inzichten.

Heatmaps

Heatmaps zijn een duidelijke manier om gedrag van de gebruiker te visualiseren zoals de meest en minst populaire elementen op een website.

Identificeer doelgroepen

Maak een overzicht van directe en indirecte stakeholders.

Interactie-dagboek

Laat je inspireren door het observeren van interacties tussen mensen en tussen mensen en technologie.

Kaarten sorteren (card sorting)

Het sorteren van kaarten (card sorting) is een snelle en gemakkelijke techniek om een gesprek op gang te brengen, over wat het belangrijkst is voor de mensen waarvoor je ontwerpt.

Klant­reis in kaart brengen (Journey Mapping)

In een Journey Map worden de belangrijkste momenten en interacties met de toepassing die van invloed zijn op de gebruikservaring gevisualiseerd.

Landschap in kaart brengen (Business Origami)

Business Origami is een participatieve techniek waarin deelnemers op een visuele manier de omgeving, mensen en interacties rondom een toepassing of dienst in kaart brengen.

Leefwereld in kaart brengen (Context mapping)

Context mapping is een techniek om inzicht te verkrijgen in de leefwereld, emoties en behoeften van mensen.

Leg inzichten vast

Leg de belangrijkste inzichten over inclusie uit je verdiepingsfase vast en haal hier belangrijke thema’s uit.

Leren van experts

Leer van de expertise van mensen die zelf beperkingen of uitsluiting ervaren.

Onderdompeling

Dompel je onder in het leven van de mensen waar je voor ontwerpt.

Ontwerp micro-interacties

Zoom in op een specifieke interactie-sequentie uit je toepassing.

Optimaal Digitaal Spel

Speel het Optimaal Digitaal Spel om met je projectteam of stakeholders de focus voor je project vast te stellen. Besteed hierbij extra aandacht aan de categorie Inclusie.

Persona-Spectrum

Breng menselijke vermogens op een spectrum in kaart, om tot oplossingen te komen die voor iedereen geschikt zijn.

Persona’s

Maak persona’s voor archetypen van gebruikers op basis van verzamelde data uit interviews, observaties etc.

Stappenplan ‘Test je tekst’

Dit stappenplan gebruikt de zogenaamde hallway-methode. Dit houdt in dat je gaat testen met mensen op locatie; op straat, in het buurthuis of bijvoorbeeld in de hal van de gemeente. Waar jouw doelgroep zich dan ook bevindt. Het stappenplan bevat een combinatie van 2 testmethoden: de plus- en minmethode, en het vraaggesprek. Je krijgt hiermee […]

Uitersten en gemiddelden

Het ontwerpen van een oplossing die voor iedereen werkt betekent praten met zowel uiterste gebruikers als degenen die zich precies in het midden van de doelgroep bevinden.